Amortyzatory są jednym z najczęściej pomijanych elementów nowoczesnych pojazdów. Każdy z nas może przyjąć za pewnik, jak niesamowite pojazdy z ostatnich kilku dekad jeżdżą i radzą sobie w porównaniu z poprzednimi pokoleniami.
Diagnozować
Reperować
Wymieniać
Amortyzatory
AMORTYZATOR
Amortyzatory i rozpórki są w dużej mierze odpowiedzialne za osiągi, które teraz doceniamy. Prawidłowo działające amortyzatory i rozpórki są również głównym czynnikiem wpływającym na drogę hamowania/hamowania, prowadzenie w sytuacjach awaryjnych i unikanie kolizji.
ROZPÓRKA MACPHERSONA
W normalnych warunkach na gładkiej drodze wstrząsy mogą wykonywać cykle średnio 1100 razy na przejechany kilometr. Za każdym razem, gdy koło i opona reagują na wstrząsy i ruch na drodze, amortyzator i sprężyna są przełączane. Podczas cyklu tłok będzie się poruszał, a zawory wewnątrz korpusu będą przepuszczać płyn z jednej strony jednostki na drugą. Podczas tego cyklu sprężyna jest ściskana, a następnie rozciągana. Najpopularniejsza konfiguracja amortyzatorów i kolumn w nowoczesnych pojazdach to kolumna MacPhersona.
Siły działające na sprężynę i amortyzator MacPhersona są przenoszone na górne mocowanie kolumny. Mocowanie amortyzatora musi pochłaniać i tłumić siły przenoszone z koła/opony, jednocześnie zapobiegając przenoszeniu hałasu, wibracji i szorstkości (NVH) do nadwozia pojazdu i kabiny pasażerskiej. W większości zastosowań mocowanie amortyzatora działa również jako punkt obrotu, na którym zespół amortyzatora obraca się pod wpływem sterowania. Aby to osiągnąć, mocowanie amortyzatora wykorzystuje łożyska kulkowe i płytki, aby zapewnić płynny ruch.
Objawy
OBJAWY USZKODZENIA UCHWYTU LUB MOCOWANIA
Nadmierna siła lub uczucie wyszczerbienia w niektórych obszarach układu kierowniczego (szczególnie, gdy pojazd jest nieruchomy).
Sterowanie pamięcią: gdy kierownica nie chce wracać do swojego punktu środkowego po zwolnieniu.
Wizualnie: górna tuleja obserwowana przez wieżę rozpórkową (jeśli to możliwe) oddzieliła się od tulei, w której pręt przechodzi przez zewnętrzną powłokę. Niektóre pęknięcia są normalne, ale nadmierne pękanie może być oznaką wadliwego mocowania amortyzatora. Wyskakiwanie z nosa podczas skręcania lub pokonywania wybojów…
Naprawa
WYMIANA AMORTYZATORÓW I ROZPORÓW
Gdy zostanie stwierdzone, że amortyzatory i amortyzatory należy wymienić, następną decyzją jest, w jakim zakresie należy kontynuować naprawę. W przypadku większości marek i modeli „obciążona kolumna” jest oferowana przez wielu głównych producentów zawieszenia. Załadowany amortyzator zawiera amortyzator, sprężynę i mocowanie amortyzatora. Jeśli jedna część układu zawieszenia już uległa awarii, a pojazd ma wiek i/lub przebieg, sensowna może być wymiana zespołu jako kompletnej jednostki. Ponadto czasami korozja zapobiega rozdzieleniu amortyzatora i sprężyny bez uszkodzenia dodatkowych elementów.
Załadowana kolumna oferuje opcję, która przywróci pojazd do prawie nowego stanu jazdy i prowadzenia przy umiarkowanie wyższym koszcie. Innym scenariuszem, który może wpływać na wybór obciążonych rozpórek, jest przeprojektowana konstrukcja. Jeśli pojazd jest popularny, ale miał problemy z oryginalną konstrukcją, producenci części zamiennych o jakości OEM mogą zaoferować przeprojektowanie, które może przewyższać lub przewyższać oryginalne jednostki.
8,125
Napraw
4,647
Klientów
1,231
Opinii
Opinia klienta
Nie miałem pojęcia czemu moje auto zaczyna myszkować po jezdni – przegląd przeszło prawidłowo a okazało się że zawieszenie jest do gruntownego remontu…
Andrzej (właściciel Skody Fabii)